Komisja Europejska ogłosiła zakończenie postępowania w sprawie monopolistycznej polityki stosowanej przez Apple. Wpływ na tę decyzję miało niedawne zmniejszenie ograniczeń dla deweloperów oraz wprowadzenie międzynarodowych usług serwisowych.

Informacje o wszczęciu postępowania przez Unię Europejską pojawiły się w mediach tuż po tym, jak Federalna Komisja Handlu (FTC) ogłosiła umorzenie postępowania wytoczonego przez Adobe przeciwko anty-flashowej polityce Apple. Dziś jednak wiadomo, że sprawa trafiła do Komisji Europejskiej kilka miesięcy wcześniej. Przedstawiciele Unii okazali się mniej tolerancyjni dla firmy z Cupertino i kontynuowali śledztwo pomimo wyroku FTC.

Drugim powodem niezadowolenia władz europejskich była zasada reklamacji iPhone’ów, która zezwalała na korzystanie z usług serwisowych jedynie w kraju, w którym urządzenie zostało nabyte. Komisja uznała, że może to prowadzić do podziału wspólnego rynku, gdyż użytkownicy niejako są zmuszeni do zakupu telefonu tylko we własnym kraju.

Zmiana polityki stosowanej wobec deweloperów, którą Apple ogłosił na początku września, oraz zniesienie zasady „gwarancji w kraju zakupu” doprowadziło do poprawy relacji z Unią Europejską. W wydanym w piątek oświadczeniu, Joaquin Almunia, europejski komisarz ds. konkurencji, ogłosił całkowite zakończenie śledztwa. W swojej deklaracji dodał także:

Reakcja Apple na nasze wstępne postępowanie pokazała, że Komisja Europejska potrafi wykorzystać swoje uprawnienia do osiągnięcia korzystnych dla klientów porozumień bez wszczynania oficjalnych procesów sądowych.

Źródło: appleinsider.com